čtvrtek 18. září 2008

BROOKLYN’S FINEST

Je tomu právě jedenáct let, co předčasně umřel CHRISTOPHER WALLACE a.k.a THE NOTORIOUS B.I.G., který je považován mnoho lidmi jako „The Greatest Of All Time. V tomto článku se Vám pokusíme dešifrovat BIGGIEho úspěch v hudbě, a také proč a jak o jedenáct let později je stále „Leader To Follow“. „Po těch letech, co je BIGGIE pryč, je tady generace, co začíná zapomínat, kdo BIGGIE byl“, říká radio personality Hot 97.1 NYC - DJ MR.CEE, jenž byl přítelem a mentorem zesnulého BIGGIEho. A dodává, „zní to směšně, co jsem řekl, ale já jsem DJem v klubech po celou dobu a když pustím „One More Chance“ těm 18iletým, co tam dnes chodí, mnoho z nich už ten track nezná. Důležitost kdo byl a stále je „Greatest Rapper Of All Time“ je pořád evidentní … proto musíme být chytřejší v roce 2008 v našem učení pro hip-hopovou generaci.

Narozdíl od vždy spojovaného přítele a rivala TUPACa SHAKURa, neexistuje žádná legenda okolo smrti BIGGIEho. V jeho případě, kdy byl zastřelen 9.března 1997 před Peterson Automotive Museum v Los Angeles, by nebylo jednoduché fabulovat jeho smrt. Poté co byl prohlášen za mrtvého – „Ready To Die“, Black Frank White se stal neúmyslně mužem svého slova. Tak i název jeho posledního alba,když ještě žil –„Life After Death“, nenabízel nic dalšího ke spekulacím. Ale jeho vliv stojí za diskusi…

Byl hip-hopovým BARRY WHITEm, oblý bývalý člen gangu a zloděj, který zanechal nesmazatelnou stopu v moderní hudbě. BIGGIE SMALLS byl trošku lehce řečeno americkým snem, jak je vidět u raperů dnešních „Bling, Bounce a Ball“ skrze videoklipy a na udílení cen, jsou zavázáni BIGGIEmu,, který dotáhl hip-hop do mainstreamu. Od konce 70. let do počátku 90. let byl hip-hop popravdě o přežití. V roce 1994 nám BIGGIE ukázal, že je vše připraveno k expanzi..V BIGGIEho slovech tvou mysl odnese jeho vize pryč z hoodu a namaluje ti obrázek, který si dokážeš vizuálně představit.“, říká přítel a business partner LANCE „UN“ RIVERA, se kterým BIGGIE založil Undeas Records, pod kterým nahrávali LIL‘ KIM a JUNIOR M.A.F.I.A. „Donutí lidi snažit se o něco více, než chtěli v daném směru. Bylo to pochopitelné, nemluvil vůbec rétoricky, řekl to tak, aby to lidem dávalo smysl. Měl tu flow být neslušný, ošklivý, špinavý – prostě prvotřídní. Říkal: „Jo, můžete se změnit, všechno, co máte udělat, je pustit nějakou šťávu do svý práce.“Poté co hip-hop nevytvořil auru nesmrtelnosti okolo BIGGIEho, není dalších otázek, abychom přemýšleli udržet ho naživu dále. Dva roky po jeho smrti vyšla posmrtná kolekce jeho starých lyrics a nových beats v „Born Again“. „Mělo to být zastaveno vše po albu „Life After Death“, říká DJ PREMIER, jenž produkoval klasiku jako je „Unbelievable“, „Kick In The Door“ a „Ten Crack Commandments“, nechceš přece zruinovat umělecky ty, co nás opustili. Udělali to JIMImu HENDRIXovi, TUPACovi, tak i BIGGIEmu. „Born Again“ následovali remixy v podání r’n’b zpěváků (ASHANTI), raperů (50 CENT) i pop ikony (MICHAEL JACKSON). Vzali staré accapely BIGGIEho a dali je do svých písní. EMINEM nahrál hit „Runnin‘ (Dying To Live)“ s novou hudbou a s BIGGIEho a TUPACovým textem. V roce 2006 „Biggie Duets: The Final Chapter“ bylo poslední ochutnávkou časem zpět, dovoluje totiž dnešním artists a producentům pracovat s jeho hlasem a texty. Samozřejmě to nezahrnuje nespočitatelné číslo BIGGIEho rýmů, jenž si propůjčili ostatní rapeři. Jestli byl NOTORIOUS vskutku „The Illest“, tak nakazil každého během poslechu v pandemických rozměrech.„Jako MC, lyricist a textař u něj byla jedna věc ojedinělá a neskutečná – je to nepochopitelný tón hlasu, kadence nebo to, co nazýváme flow.“, říká EASY MO‘ BEE, který udělal například podklady pro „Machine Gun Funk“ a „Warning“. „Jak si s tónem hlasu pohrával čím dál tím více, tak časem dospěl vokálně v opravdu jistého MC. Byl si tak jistý sám sebou, že jste to prostě slyšeli v jeho hlase. Na prvním albu v „Gimme The Loot“ měl hlučný tvrdě křičící hlas. Můžeme i říct, že 50 CENT převzal jeho styl z této doby. Slyšíme trošku ztlumený hlas ve „Warning“, ale opravdu je to poznat až na tracku „Big Poppa“. Koukal jsem jak blázen, je tohle nový BIGGIE ? Líbila se mi ta jeho sebejistota. Všichni z těch lidí, kteří pokukují po tom, být MC zítřka, by si měli vzít příklad z toho, co dělal on.“ CLONE WARS: Útok klonů začal v roce 1998, kdy DJ CLARK KENT slyšel JAMALa „SHYNE“ BARROWa rýmujícího v holičství a představil ho komu jinému než SEANu COMBSovi. „Na začátku jsem si myslel, že SHYNE zní jako BIGGIE, ale teď si to dělá po svém.“, říká NASHIEM MYRICK, jeden z producentů kolektivu Hitmen, který má prsty v klasice „Who Shot Ya ?“. „Já to nevidím jako disrespekt. Zakládat svou kariéru na někom jiném, to je naprostý respekt. B.I.G. žije tímto skrze tisíce lidí.“ Jiný brooklynský raper B.B.JAY si vydělal s barytonovým ohýbáním hlasu na svém debutovém singlu „Pentecostal Poppa“. Ale přesto s produkcí připomínající PUFFYho, gospelově ochucenou lyriku na jeho cd „Universal Concussion“ si nemůžete nikdy splést s BIGGIEm. Poslední zmínka BIGGIEho soundu je z Golden State. Comptonský GUERILLA BLACK debutoval se svým cd „Guerilla City“ v roce 2004. Přes šest stop měřící s temnou tváří a chraptivými vokály, jakoby BIGGIEmu z oka vypadl. Memphiský producent CARLOS BROADY, další z Hitmen kolektivu, který produkoval „My Downfall“ a „Niggas Bleed“ skutečně poslal tracky GUERILLA BLACKovi. „Myslím si, že je to polichocení“, když mluví o podobnosti k BIGGIEmu, „mě zní přesně jako on. Když jsem s ním mluvil po telefonu, bylo to strašidelný, ale nevidím v tom nic negativního. Slyšel jsem pár blábolů – pomluv, někteří producenti s ním nechtějí spolupracovat, ale on za to přece nemůže, že zní jako on. Já si myslím, že by ho víc akceptovali, kdyby byl z New Yorku. Myslím si, že je schopný MC, ale někteří mu nedají ani šanci. Je to směšné, jak zaujatí lidé jsou, protože TUPACa může napodobovat každý. Jak často je imitován, tak se nedá doopravdy napodobit. Musí to být víc než v hlubokém hlase k dosáhnutí toho, co dělalo BIGGIEho tak výjimečného. Jedna z jeho nejvíce výjimečných praktik jako umělce, je jeho schopnost vytvářet songy bez čehokoliv napsaného. BIGGIEHo lyrika mohla zasáhnout posluchačského blbce se šokem a úctou. Pro lepší nebo horší, dal B.I.G. lyrický vkus kriminálnímu životu, užívajíc si popisný obsah dodaný v pravé definici, což ho dělalo lehce stravitelného naším uším. 2 LIVE CREW popisovali povrchně sexuální urážky a nepustili se vůbec do představ. NWA crime tales byly silné pro naší mysl, ale ne jejich styl. Ale BIGGIE se odvážil svým textem rapovat o své hrozivé kriminální minulosti.

„When I rock her and drop her / I’m taking her door knockers / And if she’s resistant – baka! baka! baka!“„Jeho hlas byl hudební nástroj,“ říká DJ PREMIER, „BIGGIE byl jako MACEO PARKER dohromady s JAMESem BROWNem.“Nepochybně to byl hlas, jenž seděl úplně přesně, hodil se k samplování v jakémkoliv zlomu. LIL‘ KIM na to vsadila trefně v „Notorious K.I.M.“ popohnána trackem „Going Back To Cali“ – „it’s the N-O-T-O-R-I-O-U-S – you just lay down slow.“ Víc toho je na SMITTYho „Diamonds On My Neck“, jenž byl podpořen rýmy z „Dangerous MCs“. „Untouchable, uncrushable“ rým na BOSSMANově „Untouchable“, bylo vykradeno z nepříliš známého BIGGIE mixu „Pudgee Tha Phat Bastard“ a to ze songu „Think Big“. Dokonce i další CHRISTOPHER (RIOS) a.k.a BIG PUN použil verš „lyrically, I’m supposed to represent“ z „One More Chance“ ve své ódě „Super Lyrical“. Přesto i BIGGIE samploval sám sebe např. v „Kick In The Door“, „Warning“ nebo „Big Poppa“. BIGGIE byl mistrem v „kousání slov“, což ho dělalo navždy králem pro všechny mladé a neklidné. „Birthdays was the worst daaays / Now we sip champagne when we’re thirstaaay…“ „Styl, kterým krokoval své dýchání pro rap bylo nereálné“, říká EASY MO‘ BEE, „můžete si myslet, že mnoho z toho bylo fake, ale není tomu tak. Zpěváci vám řeknou, že zpívají až z břicha, a já si myslím, že on rapoval jakoby zpíval“.CARRY ON TRADITION: Proč je BIGGIE stále tím vrcholem rapové scény po takovou dobu? Je to tím, že je mrtvý? Ne, jestli by to bylo tak, muselo by být mnohem více klonů u dalších „fallen soldiers“ hip-hopu. Ale faktem je, že BIGGIE byl vzorem mnoho dnešních raperů, i když jen podvědomě, jenž ho následují. Gangsta, drug dealer, pimp a playboy se zbavil soupeřů v zaběhlých tématech, o nichž rapovali např. EAZY E, TOO SHORT a BIG DADDY KANE. BIGGIE byl unikátní v tom, že ztělesnil všechny ty charakteristiky v jedné osobě. Tak jako nikdo se dnes nemůže pokusit uplatnit nárok slova „Thug“ od TUPACa, tak i každý ex-dealer na mikrofonu si bere také něco z BIGGIEho. BIGGIE dotáhnul svůj zažitý lifestyle do mainstreamu.

„Když slyším třeba takového T.I. a zkoumám jeho lyriku, mohu v tom slyšet kousek BIGGIEho“, říká BROADY, „slyším to také v LIL‘ WAYNEovi, jsem z jihu, tak sleduju hip-hop, který mám rád. Definitivně si myslím, že nejvíc je to v LIL‘ WAYNEovi, právě v jeho lehkosti.“Jako mnoho NY raperů v 90.letech, BIGGIE na začátku své kariéry nosil boty – farmářky Timberland a mikiny Karl Kani nebo něco podobného. Ale s vlivem CEO Bad Boy Entertainment - SEANa „DIDDY“ COMBSe, se B.I.G uvedl do éry Versaceho a dalších high-society módních značek. Chytlo se to jako divokej oheň, získalo si hněv mnoha puritánů, ale přesto BIGGIE se vyvíjel v oblékání módních značek.V červnu 1996 v pořadu „Yo‘ MTV Raps“ přehnaně řekl, „Jestliže uslyšíš nějakého rapera mluvit o Versace, Dolce a Gabbana … , nechte to bejt. Já jsem s tím začal a taky s tím končím, je to pryč!“Přestože namyšleně mluvit je jednoduché, co BIGGIEho oddělovalo od svých vrstevníků a jeho následovníků je to, že si udržel svou spojitost s ulicí po celý čas. Možná protože nežil tak dlouho, aby lenošil v křesle na pláži, ale kdyby zde ještě byl, celý Brooklyn by se mu klaněl. Pomohlo mu také to, že si udržel své přátele – JUNIOR M.A.F.I.A …„JUNIOR M.A.F.I.A doopravdy pomohla růstu jeho kariéry, protože když se PUFFY koncentroval na BIGGIEho překročení do mainstreamu, JUNIOR M.A.F.I.A si udržela svůj kredit ulice.“, vysvětluje RIVERA, „PUFF pustil ven „Juicy“ a my „Players Anthem“, PUFF pustil ven „Big Poppa“ a my „Get Money“. Byla to cesta pro BIGGIEho dělat nahrávky, které chce dělat pro ulici, když se PUFF mezitím honil za mainstreamem.“

BIGGIEho vnitřní kyvadlo pohybující se mezi chvástáním (vychloubáním) a především sebeodvrácenou mrzutostí se vyplatilo. „Heart throb never / Black and ugly as ever / Whatever…“, si rýpnul sám do sebe v „One More Chance(Rmx)“ a beze strachu si dělal srandu ze svých líných očí v „My Downfall“. Právě touto zranitelností v očích fanoušků se jim stával bližším. „Věc, kterou jsem vždy věděl o hip-hopu, je to, že měla jakákoliv píseň úspěch v tom případě, když si to risknul a řekl pravdu“, říká DIDDY – hudební mogul, jenž stojí za většinou BIGGIEho úspěchu. „Když řekneš jen pravdu a děláš to, co je pravda – zda jsi byl ve vězení nebo byl zasažen 9 kulkami, nebo prodáváš crack v Brooklynu jako BIGGIE, nebo jsi byl v crips v jako SNOOP nebo v bloods jako GAME – tak cokoliv je tvou pravdou – je to právě ta věc, co udělá nesmazatelnou stopu v tvém hip-hopu.“ BIGGIEho mistrovství ve vyprávění své vlastní pravdy zvedlo kotvu Bad Boy Entertainment i new yorského hip-hopu. Jeho dar byl překládán jeho příběhem úspěchu celonárodnímu posluchačstvu, usilovně se adaptující v regionálních stylech, plus udržel si svou vlastní odlišnou přítomnost. I když jsou DIDDYho soldiers stále ve hře, Bad Boy už nikdy nebyli takoví během jedenácti let od jeho smrti. JUNIOR M.A.F.I.A se rozpadla během nepřekonatelného vnitřního sváru. Pro New York se to má takhle, zářivé jablko je otlučené, ale vládci a ti, co se ho snaží okusit, preferují chuť beefu.„B.I.G byl pro tuhle hru potřebný“, říká MYRICK, „nastavil laťku kvality tak vysoko, že MCs, jenž teď přicházejí, bojují se standardem, aby přežili. Slova, které BIGGIE rapoval, tak zůstaly v našich duších. Jen se koukněte jaký vliv to mělo na JAY-Zího. Poslechněte si mladé MCs, jak srovnávají neboli strukturují svoje rýmy. Půjčují si jeho flow a jeho hru se slovy. Vezměte si „Dreams“ a koukněte se na všechny songy udělané v tomto konceptu – JAY-Zího „Girls“ 50 CENTovo“How To Rob“ … to byl BIGGIE.“

Jak rapeři mezi sebou batlují o to zda-li je hip-hop mrtvý, ironie je to, že mnoho z nich žije jen pro chvilku, aby utekli své vlastní hudební smrtelnosti. BIGGIEho matka VOLETTA WALLACE je stále ve válce s LAPD kvůli jeho smrti. V srpnu 2006 byl případ znovu otevřen poté, co skončil u nejvyššího soudu v červenci 2005, poněvadž BIGGIEho matka je přesvědčena, že policie je zapletena do vraždy jejího syna. Soudce obnovil proces a pokutoval město $ 1,1 miliónu, aby zaplatilo Ms. WALLACE. Vše by mělo být znovu přezkoumáno před soudem.Tak i spravedlnost se našla pro NOTORIOUSe B.I.G, bude jen na jeho rodině, přátelích a fanoušcích zúčastnit se tažení v jeho odkazu. Když se řekne „B.I.G“, hned si představíme zuřivého MCího s hlasovou škálou, která mohla zastrašit nebo na druhou stranu svádět, beaty, jenž mohly vejít na taneční parket nebo dokola hrát v rádiu. Sytý storyteller, který tě mohl donutit k smíchu nebo ochladit ve studený mráz. Stanovitel trendů, jenž mohl změnit směr v oblékání a frázování v hudbě. Samozřejmě je zde mnoho velkých MCs, kteří mohou promluvit do něčeho z předchozích věcí, ale nikomu z nich se nepodaří obsáhnout vše, co byl B.I.G.

autor: papa foet veliký aka přiď si něco koupit do street 213

Žádné komentáře:

Okomentovat